Doorgaan naar hoofdcontent

Jas innemen, hoe moet dat?

 Hallo lezers, De jongste dochter van mijn man kwam bij mij met de vraag of ik voor haar een jas die ze gekocht had iets smaller kon maken.  Wij hebben samen gekeken wat er aan gebeuren moest. De mouwen wat korter en de panden iets smaller. Ik ga jullie laten zien hoe ik dat gedaan heb. Het is zaak om niet direct alles los te gaan halen, want dan weet je niet meer precies hoe het heeft gezeten. Ik ben begonnen met de mouwen, dat is het eenvoudigst en zo kan ik direct zien of de stof een beetje mee wil werken. Gelukkig is de jas 60% wol gemaakt dus dat werkt prima.  Het maakt niet uit wat voor rode jas je hebt, alle jassen kunnen smaller gemaakt worden!                           Het mooie van wol is dat er geen "oude" lijnen zichtbaar blijven, en als die er wel zijn is een stoombout een prachtige uitvinding. Even de stoom erover en de lijn is verdwenen! Bij het langer maken van mouwen kan dat wel een puntje zijn, soms is de originele rand ietwat versleten. Dat kan je oplossen

Een kijkje achter de schermen bij Beauty VoF

 

Hallo lezers,

 Vandaag geven wij jullie een kijkje achter de schermen bij Beauty VoF.

Volgens de reclame van een bekende dropmaker ben je als bedrijf tenslotte tegenwoordig transparant...



Dit is de voorkant van het pand, geheel in herfst stemming...


Hoe zijn wij begonnen?

Al sinds januari 1999 bestaat ons bedrijf. Wij zijn een familiebedrijf, een moeder-dochter onderneming. Henny is de moeder van Corry en Annette. Verderop in dit verhaal zie je een foto met ons drieën erop en daar zie je dat de dochters veel op elkaar lijken. Dat is niet zo gek met familie, want zij zijn een tweeling. Wij hebben het altijd heel goed met elkaar kunnen vinden.

Een tip als je zelf met familie een bedrijf wilt beginnen: ALLES MOET BESPREEKBAAR ZIJN! Laat de ego's achter bij de deur en zeg wat je denkt!

Als dat niet kan, begin er alsjeblieft niet aan!

Het zaadje wordt geplant

Henny had al jaren een Modevakschool die Modevakschool Beauty heette. Zij had een groot aantal leerlingen die zij met veel plezier les gaf in de middag- en avonduren.

In die tijd bestond er nog een stoffenmarkt in Groningen, op dinsdagmorgen als ik mij goed herinner. Dan ging zij vaak naar de stad om inkopen te doen en zij kwam vaak bij de firma Schröder in de Oosterstraat. Als vaste klant had ze goed contact met de eigenaar van de zaak. Zijn Engels was ronduit slecht en als hij dan een leverancier uit Engeland moest bellen dan vroeg hij aan Henny of zij dat voor hem wilde doen. Hij ging naar naar zijn bureau, het leek daar een groot zootje te zijn, want er lag een hele bult (ik overdrijf niet) papieren op het bureau. Maar gek genoeg wist hij precies wat hij moest hebben, want hij viste het zo uit de stapel.

Na een aantal jaren ging deze meneer met pensioen en vroeg aan Henny of zij “de Engelse stoffen” wilde overnemen want hij kon daar niemand voor vinden. Haar reactie was, wat heb ik aan “de Engelse stoffen” als ik de rest niet heb?!?

Na het thuis overlegd te hebben met haar man en dochters is besloten om het door te zetten. Zo is Beauty VoF ontstaan...

Eerste week

Wij zijn eerst begonnen vanuit huis. De garage omgebouwd tot opslag en toen kwam de voorraad...

Het pand in Groningen moest leeg en dus kwam tussen Kerst en Oud en Nieuw ALLES naar Haren. Stel je voor, grote dozen werden binnengebracht en in de gang gezet. Wij alles een plekje geven en dan kwam alweer de volgende lading. Het was zoveel dat wij met moeite alle voorraad in het huis hebben gekregen. De muren stonden er zowat bol van. Stel je een cartoon huis voor dat helemaal rond staat, de muren barstten zowat van alle producten.

Eerste bestelling

Op 3 januari 1999 zijn wij van start gegaan, met papieren catalogi en prijslijsten die per post naar klanten toe werden gestuurd. Bestellingen kwamen per telefoon, fax en brief binnen. De verzending ging met de post.

En ja hoor, de eerste bestelling kwam binnen. Ik vergeet het nooit meer, het was een oude kleermaker (de goede man leeft niet meer) die brandde direct los met: “Noteert u even?” Dat is bij ons nog altijd een gevleugelde uitspraak.

Hij bestelde o.a. Pantalonritsen. Wij met de bestelling naar de garage. Ja, zat het nou in die doos of in die andere? Wij hebben denk ik een uur gedaan over het opzoeken van die order.

Dat kon zo niet doorgaan, dus heel snel de stapel dozen vervangen door stellingen waar alle voorraad kon liggen. Dat scheelde de helft van de tijd! Het kantoor hadden wij in de achterkamer, want er was geen andere plaats meer, en daar deden wij alles.

Vrij snel nadat wij zijn begonnen met het bedrijf hebben wij een website gemaakt waar al onze producten op stonden en daarbij een online Catalogus. Dat was voor ons veel eenvoudiger bij te houden. Met de papieren prijslijsten werkten klanten vaak met oude informatie en dat was soms best een probleem.

Beurzen

Al vanaf het begin bezoeken wij elk jaar verschillende beurzen. Er zijn een aantal Modevakscholen, een Branchevereniging voor Modeambachten (BMA) en zelfs een Landelijk Platform Modevakonderwijs (LPM) waar wij één of twee keer per jaar naar toe gaan om te verkopen en nieuwe producten te laten zien. Wij noemen dit beurzen, maar ze heten meestal Leraressendag, Contactdag, Materialenbeurs of Technische dagen.

Daar geven wij ook lezingen of uitleg over gebruik van producten. Deze foto is van de laatste Technische dag van de BMA. Heel leuk om te doen!

Euro's

Wij zijn gestart in het Gulden tijdperk, in 2002 kwam de Euro. Daarmee werd het ondernemen eenvoudiger, geen Duitse Marken, Belgische Franken en eventjes later geen Britse Ponden meer. Alle facturen in Euro. Geen wisselkoersen en dagkoersen meer, een verademing...

Winkel

Een paar jaar later, openden wij een winkel in hartje Haren met in het assortiment fournituren, Tussenvoeringen en Vlieselines, Engelse stoffen en lingeriematerialen.

De Engelse stoffen gingen achteruit, want dat was de tijd dat de oude kleermakers met pensioen gingen en een nieuwe generatie was er maar mondjesmaat. Daarom zijn wij daarmee gestopt.

Een aantal jaren later hebben wij de lingeriematerialen ook uitverkocht, die waren altijd heel bewerkelijk en namen veel ruimte in.

In plaats daarvan hebben wij naaimachines en modestoffen in ons assortiment opgenomen. Dat was een nieuwe uitdaging en geweldig om te doen!

Die hebben wij tot de sluiting van de winkel gevoerd. Op een gegeven moment was onze energie op en door de lange uren die wij draaiden kregen wij geen tijd meer om op te laden. Dus hebben wij de knoop doorgehakt...

Na de sluiting van de winkel, zijn wij terug gegaan naar de basis én naar het adres waar alles is begonnen. Wij verkopen nog steeds Tussenvoeringen en Vlieselines en fournituren maar nu online.  De naaimachines en modestoffen hebben we niet doorgezet voornamelijk wegens de kleinere ruimte op ons nieuwe stekje

De laatste tijd gaat het hard met de veranderingen want wij hebben niet alleen een nieuwe Webshop beautyvof.nl , maar ook een Blog, Facebook, Instagram en Pinterest pagina. Wij hebben zelfs een programma gevonden waarmee wij nieuwsbrieven versturen dat ons heel goed bevalt!


Dit jaar is alles anders geworden

Sinds begin dit jaar, toen de Corona epidemie begon, zijn wij thuis gaan werken. Dat was een hele omschakeling moet ik zeggen. Inmiddels loopt het goed en zijn wij gewend geraakt aan het thuiswerken.

Overleg

Ook vergaderen is totaal anders als voor Corona. Wij vergaderen nu digitaal. Nooit verwacht dat wij dat prettig zouden vinden, maar het is het nieuwe normaal geworden. Het bevalt nu goed. In de ochtend bellen wij met zijn drieën om de werkdag te bespreken. Dat ziet er zo uit:

Linksboven is Henny, rechtsboven is Corry en onder is Annette.


Het is niet economisch om alles met drie personen te bespreken, daarom hebben Annette en Henny ook samen een gesprek, dat gaat over de bestellingen. Henny is onze orderpicker en verzender en Annette regelt alles dat te maken heeft met in- en verkopen.

Ook Corry heeft samen met Annette een gesprek en dat gaat dan over financiën, BTW en betalingen. Ook wijzigingen in de shop zoals nieuwe mogelijkheden bij artikelen of betaalmogelijkheden bespreken zij met elkaar.

Als er dan onderwerpen langskomen die met drie personen besproken moeten worden, komen die in ons “vergaderbestand” te staan. Die bespreken wij dan weer in het werkoverleg. Zo zijn wij goed georganiseerd!

Henny vertelt over haar werkzaamheden:

Hallo, ik ben Henny van Beauty VoF.

Hoe werk ik in deze corona-tijd:

Nou.... helemaal alleen in ons kantoor. Waar wij tot maart van dit jaar met z'n drieën ons werk deden. Maar deze tijd vergt aanpassingen dus..... Nu staat er nog maar 1 computer en ben ik verantwoordelijk geworden voor het klaarzetten en versturen van alle orders. Meestal begin ik de dag hiermee zodat er meteen een overzicht ontstaat van de overige tijd die ik kan besteden aan mijn andere taken. 

 


 

 

De bestellingen staan klaar om verwerkt te worden


 

 

 Ingepakte orders met verzendlijst

 

Dan leggen wij ze in de Pakketkast...

 



 Deze pakketkast staat voor het pand, daar zetten de pakketbezorgers de pakketten in of ze nemen ze mee...

 

 

 

 

 

Er komt ook nieuwe voorraad binnen, die moet worden gecheckt, de artikelen die nog in nalevering staan worden eruit gehaald en de voorraad wordt ingeboekt in de Shop:


 

 


  

 

 

 

Andere taken

Die omvatten foto's maken van producten, het verkleinen en verpakken van artikelen die in een extra grote opmaak ingekocht zijn. Het maken van allerlei voorbeelden voor onze blogs wat ik met veel plezier in mijn naaiatelier op de bovenste verdieping van ons huis doe.

En allerlei dingen die Corry en Annette van mij vragen omdat ze er zelf niet aan toe komen of omdat het items bevat die hier liggen. Één van de lastige dingen van thuiswerken.

Je hebt niet altijd alles bij de hand. Dus loop ik heel wat op en neer naar ons kantoor voor de beide dames. Gelukkig zit het kantoor vast aan ons huis en hoef ik alleen maar via onze veranda naar het kantoor te lopen. Lekker overdekt dus regen en wind deert mij niet!

Dat is dan weer een voordeeltje van het thuiswerken. En elke dag een korte vergadering met z'n drieën voor de telefoon dat went ook.

Een impressie van mijn beide werkplekken:

Kantoor                                             Atelier

Groeten van Henny

********************

Annette vertelt over haar werkzaamheden:

Hallo, ik ben Annette van de afdeling verkoop.

Ik heb verschillende taken waarvan de belangrijkste is het contact met onze klanten. Bel, app of mail je ons dan krijg je meestal contact met mij.

Ik ben dan ook degene die je bestelling behandelt, je op de hoogte houdt van naleveringen en andere order gerelateerde items.

Het fysieke versturen doe ik niet, dat is dan weer Henny's afdeling.

Ons werk is sinds de Corona erg veranderd. Eerder was ik dagelijks op de Tussenkoelen in Haren (waar ook ons magazijn is) aanwezig, tegenwoordig ben ik er maar af en toe.

Het grote voordeel van de webshop is dat ik veel vanuit huis doen kan en die opzet bevalt ons heel goed.

Dit is mijn werkplek.

Verder doe ik de inkoop en ben ik dagelijks bezig met het updaten van de shop, het schrijven van artikelen voor ons blog, verzinnen van kortingsacties enz.

Wat ik leuk vind aan mijn werk is de diversiteit van de verschillende klanten en leveranciers.

Veel klanten bestellen online en het wordt verstuurd en klaar, maar er zijn ook klanten die voorkeur hebben voor telefonisch bestellen. Altijd heel gezellig om iemand te spreken.

Naast de vaste telefonische klanten krijg ik ook wel telefoon van voor mij onbekende mensen. Wat mij opvalt is dat iedereen even vrolijk en opgeruimd is en gewoon even iets wil vragen. Heb met wildvreemde mensen hele leuke gesprekken over wat ze doen en wat ze zoeken.

Tussenvoering of Vlieseline?

Een veelgehoorde vraag is de keuze van tussenvoering of vlieseline. Aangezien het kiezen daarvan geen exacte wetenschap is en er zoveel verschillende soorten zijn is het moeilijk om er wijs uit te worden bij tijden.

Dus pakt men de telefoon en ze vragen het me.

Meestal komen wij er prima uit, soms sturen we stalen, soms direct het goede product, net hoe of het uitkomt.

Wat ook veel voorkomt is vragen per mail of whatsapp. Ik probeer altijd een vraag helemaal en uitgebreid te beantwoorden want ik vind het zelf ook niet prettig om een half antwoord te krijgen.

Leveranciers

Qua leveranciers heb ik het liefst de kleinere bedrijven met een vast contactpersoon. Ken bij elke leverancier wel iemand van naam bij wie ik vragen kan neerleggen en gewoon even snel kan bestellen.

De samenwerking tussen mij en mijn leveranciers is ook een reden dat ik voor klanten speciale artikelen kan bestellen die niet normaal in ons assortiment zitten.

Kortom:

Ik hoor graag van je of je nu belt, appt of mailt!

Groeten van Annette 


********************

Corry vertelt over haar werkzaamheden:

Hallo, ik ben Corry van Beauty VoF

Ik werk tegenwoordig vanuit huis voor een groot deel. Ik ga nog maar af en toe naar de zaak, het bevalt op zich goed. Ik kan meer doen op een dag want ik heb geen reistijd. 's Morgens sta ik op, neem een ontbijtje en begin met werken.

Dit is mijn werkplek.

Ik sta achter de computer, omdat dat mij beter bevalt dan de hele dag zitten. Er staat een gezellig muziekje op en daarop swing ik graag mee. Als ik even moet nadenken wat ik in ga typen of hoe ik iets ga omschrijven dan sta ik altijd te swingen!

Af en toe hou ik pauze met een kop koffie of thee en sta ik even naar buiten te kijken. Het is prettig om af en toe niet naar het scherm te kijken. Als het een beetje lekker weer is, ga ik met de koffie in de hand een rondje door de tuin maken en kom ik heerlijk opgefrist weer naar binnen.

's Morgens begin ik eerst met:

Boekhouden

Ik ben de boekhouder van de firma en dus ben ik vaak bezig met financiële kant van de onderneming. Ik doe alles met ons boekhoudprogramma, zoals betalingen in de bank boeken, inkoop- en verkoopfacturen, BTW uitrekenen en betalen, enz.

Balans

Wat ook een leuk deel van boekhouden is (dit bedoel ik sarcastisch) is de balans opmaken. Het is altijd tegen deze tijd dat ik weer denk: “O ja, de balans moet ook nog!”

Voor balansen hebben wij een artikelenlijst nodig, en die print ik uit zodat wij alle voorraad kunnen tellen. Dan begint het tellen. Stel je eens voor hoeveel voorraad wij hebben, dan begrijp je waarom het zo'n leuk klusje is.

Wij zijn een paar dagen aan het tellen. Het gaat niet alleen om grote producten. Vooral al die kleine dingen nemen een hoop tijd. Meestal balansen wij met twee personen. Eén telt, de ander noteert. Dat gaat het snelste.

Na het tellen schoon ik de lijst op door artikelen zonder voorraad uit de lijst te halen. Dan is het zaak te checken of de voorraad in de shop overeen komt met de lijst, en zo niet de voorraad in de shop aan te passen aan de werkelijkheid. Vooral met meterwaren zit er weleens wat verschil in. Dan hebben wij met het afmeten iets meer afgeknipt en komt het niet meer uit met wat er verkocht is.

Betalingen

Gelukkig zijn niet alle boekhoudtaken saai! Ik mag graag de betalingen boeken. Zowel inkomend als uitgaand. Van inkomende betalingen vind ik het mooi dat het is afgehandeld, dan blijft de lijst met openstaande facturen veel overzichtelijker. Eigenlijk geldt dat ook voor de uitgaande betalingen. Èn het geeft een goed gevoel om de leverancier te betalen!

BTW

Het enigste dat ik minder vind, is het betalen van de BTW. Dat is zo zonde van je geld. Het hoge tarief in Nederland (waar al onze producten onder vallen) is 21%. Dus van elke euro die binnenkomt, moeten wij 0,21 eurocent afdragen aan de Belastingdienst. Dat wordt natuurlijk wel gecompenseerd door de inkopen, die vorder je weer terug. En door de voorbelasting die je betaalt over inkopen van buiten Nederland.

Maar ik doe niet alleen maar administratie.

Ik ben ook bezig met afbeeldingen maken, zoals deze voor de omslagfoto van Facebook. Of afbeeldingen voor de shop of Pinterest. Bij het maken van Posts gebruik ik ook vaak mijn foto bewerk programma.

Facebook en Instagram

Ik doe ook de Social Media van het bedrijf. Wij zitten op Facebook en Instagram, hier post ik bijvoorbeeld op wat een nieuw product is, een aanbieding, ik maak mensen attent op de nieuwsbrief (die ik ook maak) of als we een keertje dicht zijn met feestdagen komt dat ook erop. Meestal zijn wij gesloten tussen Kerst en Nieuwjaar, want dan kunnen wij de balans doen.

Pinterest

Ook hebben wij Pinterest . Hierop pin ik dingen zoals nieuwe producten of tips, leuke technieken, blog artikelen, enz.

Nieuwsbrief

Ongeveer 10 keer per jaar versturen wij een Nieuwsbrief. Hierin staan natuurlijk aanbiedingen en nieuwe producten, maar ook bijvoorbeeld vakanties, nieuwe blogartikelen en veranderingen in onze shop.

Blog

Sinds begin dit jaar ongeveer hebben wij een Blog. Hierin staan artikelen over specifieke producten of technieken, wij lichten soms een productcategorie uit zoals bijvoorbeeld Centimeters in ons artikel: Meten is weten! Wat ik zelf ook een leuk artikel vind is wat Annette geschreven heeft over haar Favoriete Plakdoek.

Het leuke van schrijven voor het Blog is dat je vanuit een ander perspectief naar je bedrijf kijkt.

Shop onderhoud

Onze webshop is continu in beweging. Er komt nieuwe informatie bij de artikelen te staan, zoals kleur, eigenschappen en grondstoffen. Wanneer wij zo'n nieuw onderdeel in de shop zetten, moeten wij alle artikelen in de shop na om het onderdeel te activeren. Bijvoorbeeld grondstoffen: Wij hebben een aantal grondstoffen aangemaakt in de onderhoudstool van de shop, en nu zijn wij bezig om bij de producten de grondstoffen aan te vinken. Dit gaat per artikel, en is dus nog best wat werk.

Ook het uiterlijk van de shop is veranderlijk. Wij hebben net een aantal kleuren veranderd, want dat beviel niet meer. Het is ook prettig om af en toe aanpassingen te doen, dan blijft het actueel.

Infosheets

Recentelijk heb ik alle infosheets vernieuwd, die staan nu in de shop bij de producten onder het Tabblad bijlage. Infosheets geven informatie over hoe je tussenvoering en Vlieselines moet verwerken, alsmede de grondstoffen, toepassing, enz.

Dit is een voorbeeld van een infosheet, je ziet dat deze groen is. Dat betekent dat het een Tussenvoering betreft. Wij hebben ook gele infosheets, dat zijn Vlieselines en ze zijn blauw voor de bandsoorten van Vlieseline.

En zo zijn er ook nog van allerlei soorten incidentele zaken die geregeld moeten worden. Denk hierbij aan een registratie bij een firma, foto's voor op Google, een mailtje typen, etcetera. Zo zijn mijn dagen goed gevuld.

Groeten van Corry

******************** 

Nu weten jullie hoe het hier een beetje werkt. Wij vinden het leuk om te horen hoe jullie werken, dus laat alsjeblieft een reactie achter...


Groetjes van Henny, Corry en Annette!






 

Reacties

Een reactie posten

Bedankt voor je reactie!

Groeten van Het Beauty-Team:
Annette, Corry en Henny

Populaire posts

Seraflex - fantastisch elastisch naaigaren - de test...

Naaien met Seraflex fantastisch elastisch naaigaren Natuurlijk móest ik het nieuwe garen seraflex uitproberen! Had er zoveel goede dingen over gelezen en ben nieuwsgierig of de rekbaarheid inderdaad tot 65% is bij een rechte naad. Je kunt seraflex wassen tot 60 graden en strijken op katoen (of drie puntjes). Kan zelfs in de droogtrommel. Geschikt voor alle rekbare stretchstoffen zoals tricot en lycra. Ik zou zeggen: Hét garen voor je zomer garderobe ! Spoelen en inrijgen van de machine Er staat bij de seraflex op de kleurkaart dat je het niet te strak moet opspoelen omdat je anders de rek al uit het garen haalt bij het spoelen. En uitgerekt garen geeft geen extra rek meer als je de naad genaaid hebt... Dus ik ben achter de naaimachine gaan zitten en heb hem ingespannen om te spoelen. Om de spoel losjes op te spoelen heb ik de draad langs een andere route geleid in plaats van helemaal door de normale route om minder spanning te krij

T-shirts maken als een Professional

T-shirts maken als een Professional Vind je kleding naaien ook zo leuk als wij? Dan wil je ook graag je eigen T-shirts maken... Dat kan, het is niet moeilijk! Hieronder leg ik uit hoe het werkt. Je hebt een paar dingen nodig: naaimachine polyester naaigaren, niet dikker dan dikte 100 stof: tricot of jersey naalden spelden rijggaren patroon voor een T-shirt Tricot of Jersey? Deze twee namen worden door elkaar gebruikt om gebreide stoffen aan te duiden. Jersey is een Engels woord voor fijne gebreide stof in rechts-links binding (1 recht- 1 averecht), ook wel Single Jersey genoemd. De naam komt van het Engelse eiland Jersey dat in het kanaal ligt tussen het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk, vlak voor de Franse kust. Tricot is een Frans woord voor machinaal vervaardigde fijne gebreide stof. Ook het kledingstuk dat gemaakt is van tricot wordt tricot genoemd. Voor zowel Jersey als Tricot geldt dat de grondstof (katoen, visc

Het nieuwe Style-Vil Fix uitgeprobeerd

Vakantie geboekt, kleding repareren, Glamping tas maken! Wij hebben net onze vakantie geboekt en ik bedacht me dat ik een paar kledingstukken heb liggen die nog gerepareerd moeten worden. Die wil ik natuurlijk net meenemen op vakantie, gaat mij altijd zo. Ik de naaimachine aangezet en ben bezig met het vervangen van een rits toen ik mij plots bedacht dat ik geen goede toilettas meer heb. Na veel zoeken online, heb ik besloten zelf een toilettas te maken. Alle tassen die ik heb gezien zijn of te groot of te klein. Velen vind ik ook niet mooi, dus dan maar zelf aan de slag! Is eigenlijk nog wel zo leuk, zo heb je een unieke toilettas die niemand anders heeft. Het nieuwe Style-Vil FIX Nu wil het toeval dat wij net een nieuw artikel in het assortiment hebben opgenomen: STYLE-VIL FIX . De perfecte gelegenheid om het te testen. ( Goedgekeurd...) Style-Vil bestaat al een paar jaar. Dit is de originele versie, dus zonder plak. Het is een stevig schuimvlies van 5mm dik met